Hier zijn enkele tips om jouw winkelinrichting te laten blinken!
1. Kies de juiste indeling
‘Je winkeloppervlakte wil je zo efficiënt mogelijk indelen. Belangrijk dus om vooraf goed te inventariseren hoeveel ruimte benodigd is voor het kassa-gedeelte, inclusief de praktische bewegingsruimte voor bezoekers en het personeel. Mensen zijn gehecht aan hun persoonlijke ruimte; dus brede gangpaden en voldoende ruimte om te passen. De overige ruimte is het beschikbare verkoopoppervlak, oftewel om producten te presenteren.’
2. Bepaal een slimme routing
‘Om tot een optimale indeling te komen is de juiste routing cruciaal. Daarbij hanteren we een aantal basisregels. Zo krijgen producten die aan de rechterzijde van de looprichting gepresenteerd worden de meeste aandacht en de buitenste gangpaden meer dan in het midden. Met een in het oog springende display kan je stimuleren dat mensen een bepaald gangpad betreden.’
3. Help je klanten zoeken
‘Door je assortiment op te delen in categorieën help je jouw klanten in hun keuzeproces. Het maakt het zoeken gemakkelijker waardoor je hun (onbewuste) koopgedrag stimuleert. Dit kunnen we met behulp van grote visuals verder verduidelijken. Dat zijn direct sfeermakers.’
4. Prikkel de zintuigen
‘Het interieur van je winkel wordt gezien, maar denk ook aan de andere zintuigen. Door een goed gevoel te creëren bij je klanten, wordt hun (onbewuste) koopgedrag beïnvloedt. Bijvoorbeeld met muziek, of door ze een goede kop koffie aan te bieden. Ook geur bepaalt voor een belangrijk deel hoe mensen zich voelen en daarmee hoe ze handelen.’
Bron: Lieke Bos van www.kopexpo.com